PEDAGOGIKA ZABAWY KLANZA
Zabawa jest podstawową, najbardziej swobodną i naturalną formą aktywności dziecka. Innowacyjny charakter pedagogiki zabawy polega na tym, że w przeciwieństwie do tradycyjnych zabaw podejmowanych przez dzieci- proponuje specjalnie organizowane przez nauczyciela zabawy w grupie, które dają radość, uczą, bawią i wychowują.
· METODA EKSPRESJI RUCHOWEJ CARLA ORFFA
Jest to metoda polegająca na ścisłej korelacji kultury fizycznej z kulturą rytmiczno- muzyczną oraz kulturą słowa. Główny nacisk kładzie się w niej na ekspresję wynikającą z zaangażowania emocjonalnego dziecka i jego możliwości twórczych. Celem i zadaniem tej metody jest wyzwolenie w dzieciach tendencji do samoekspresji i rozwijania inwencji twórczej poprzez powiązanie muzyki z ruchem i słowem.
· METODA GIMNASTYKI RYTMICZNEJ ALFREDA I MARII KNIESSÓW
Jest to specyficzna metoda prowadzenia zajęć wychowania fizycznego z dziećmi. Metoda Kniessów stanowi rodzaj gimnastyki twórczej utanecznionej, polegającej na nieustannym poszukiwaniu nowych form i rodzajów ruchu sprzężonych z rytmem i muzyką.
· METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Celem metody jest wspomaganie prawidłowego rozwoju i korelacji jego zaburzeń. Stąd ważne miejsce w metodzie zajmuje wielozmysłowa stymulacja psychomotoryczna i społeczna, oparta na ruchu, jako czynniku wspomagania.
· METODA RUDLFA LABANA
Jest to metoda twórczej gimnastyki. Każdy ćwiczy to, na co ma ochotę. Nauczyciel podczas prowadzenia zajęć łączy słowa, rytm i muzykę. Zabawy prowadzone tą metodą są dla dzieci źródłem odprężenia i relaksu. Dzieci wzbogacają swoje doświadczenia związane z wyczuciem własnego ciała, ciężaru i przestrzeni, mogą swobodnie wyrażać własną osobowość poprzez ruch inspirowany muzyką.
· AEROBIK
Metoda polega na wykonywaniu ćwiczeń gimnastycznych w takt muzyki, najczęściej szybkiej i rytmicznej. Ćwiczenia są dostosowane do wieku oraz możliwości dzieci. Charakterystyczne dla tej metody jest naśladowanie ruchów prowadzącego.
· METODA DOBREGO STARTU MARTY BOGDANOWICZ
Założenie metody to jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, fleksyjnych i spostrzeżeniowych (wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych i motorycznych) oraz współdziałania między tymi funkcjami, czyli rozwój integracji percepcyjno- motorycznej.
· METODA WPROWADZANIA W ŚWIAT PISMA IRENY MAJCHRZAK
· Jest to metoda wczesnej nauki czytania, która poprzez zabawę i obserwację uczy dziecko w sposób łatwy i przyjemny poznawać pismo. Imię, jako symbol tożsamości, wyróżnia dziecko spośród innych ludzi, w związku z tym autorka metody postanowiła imię dziecka uczynić słowem otwierającym świat pisma.
· DZIECIĘCA MATEMATYKA EDYTY GRUSZCZYK- KOLCZYŃSKIEJ
Program służy stymulowaniu uzdolnień matematycznych dzieci i przygotowania ich do nauki w szkole. Innowacyjność przedstawionych przez autorkę metod polega na tym, że zamiast tradycyjnego układu osobnych treści, jak to mam miejsce w tradycyjnym programie nauczania matematyki w przedszkolu, proponowane są kręgi tematyczne , które należy realizować w podanej kolejności.
· KONSTRUOWANIE GIER PLANSZOWYCH
W pracy w przedszkolnej duża rolę odgrywają gry planszowe konstruowane przez same dzieci. Przyczyniają się do zaangażowania ich potencjału twórczego i rozszerzenia możliwości umysłowych.
· DRAMA
Jest metodą, która umożliwia dzieciom poznanie świata poprzez działanie. Drama polega na stworzeniu sytuacji, zarysowaniu problemów i próbie rozwiązania ich poprzez aktywne wchodzenie w rolę.
· BAJKOTERAPIA
Jest metodą, która poprzez wykorzystanie bajek uczy, jak radzić sobie z różnymi problemami.
· MUZYKOTERAPIA
Jest to specyficzna metoda, która wykorzystuje muzykę i jej elementy jako środki stymulacji oraz ekspresji emocjonalnej i komunikacji niewerbalnej. Wprowadza w określony rozwój, wyzwala pożądane uczucia i emocje, łagodzi i rozładowuje nadmiar stresów, pobudza rozwój umysłowy.
· RELAKSACJA
Jest to zespół ćwiczeń powodujących odprężenie fizyczne i psychiczne sprzyjające regeneracji sił i usunięciu napięć wywołanych przeżyciami, przemęczeniem lub znużeniem.